Kişisel bilgisayar devrimi onunla başladı: Macintosh

 38 yıl önce bugün, 24 Ocak 1984... Apple'ın CEO'su Steve Jobs, PC devrimini başlatan orijinal Apple Macintosh'u o gün dünyaya tanıtmıştı. 8MHz işlemci ve 9 inç ekrana sahip bu bilgisayar, ayrıca 3.5 inç disket sürücü ve 128k belleğe sahipti. En önemli özelliği grafik arayüzü olan bu 7.5 kiloluk dev, o dönem için devrim sayılabilecek iki uygulamaya sahipti: MacPaint ve MacWrite; bir grafik paketi ve bir fare ile beraber piyasaya sunulmuştu. 2.495 dolar fiyat etiketiyle Macintosh’u piyasaya sunan Apple’ın o dönemde en büyük rakibi IBM’di. IBM, 80’li yıllarda kişisel bilgisayar piyasasını elinde tutuyordu. İnsanlar, Apple’ın IBM’in piyasadaki hakimiyetinin üstesinden gelmesi için son şansının Macintosh olduğunu düşünüyordu.


Steve Jobs ise, ürününün insanların bilgisayarlarla ilgili algısını değiştireceğine, artık bilgisayarların her eve gireceğine inanıyordu. Bunun için IBM'i hedef alan bir reklam filmi için "Alien", "Blade Runner" gibi filmlerin yönetmeni Ridley Scott'la anlaştı. Macintosh'ların satışa çıkışından iki gün önce 22 Ocak 1984 günü Amerika'nın en çok izlenen yayını Super Bowl'un üçüncü çeyreğinde yayınlanan reklam, George Orwell'ın 1984 romanından esinlenmişti. Yalnızca bir kez yayınlanan reklamda Macintosh görülmüyordu bile. Yalnızca genç bir kadın düşünce polisinin elinden kaçıp elindeki çekici ekranda konuşan "Büyük Birader"e fırlatıyor ve arkasından şu yazı beliriyordu: "Apple Computer 24 Ocak’ta Macintosh’u tanıtacak. Ve 1984'ün neden “1984” gibi olmayacağını göreceksiniz". %46.4 ile o zamana kadar elde edilen en yüksek izlenme rakamına ulaşan, daha sonra reklam otoriteleri tarafından tarihin en iyi reklamları arasında gösterilen kampanya, IBM'in yarattığı "Bilgisayarlar korkutucudur" algısını yıkmış; 200 bin kişi mağazalara giderek Macintosh'u incelemiş; 2.495 dolarlık fiyatına rağmen ilk 100 günde 72 bin kişi ürünü satın almıştı. 


Jobs'ın dehasının belki de en büyük göstergesi buydu: “İnsan faktörü”nün tüketici dünyasındaki önemini bilerek her yeni üründe bunu gözönünde tutan bir pazarlamacı olmak... Kullandığı tekniklerin büyükçe bir kısmı, daha önce icadedilmiş, kıyıda köşede kalmıştı. Jobs’ın insanlığa katkısı, bu tekniklerle insan arasında bağlantıyı kurarak, geleceğe dönük, yaşantılarda keskin değişikliklere yolaçacak yeni ürünler tanımlayıp tüketiciye sunmasındaydı. Kişisel bilgisayarın ortalama kullanıcılar için çok karışık ve fazla teknik olduğunu görmüş; önce Apple II ve Macintosh’ta kullanıcı arayüzeyi, “mouse” ve “scroll” ile kolaylık, Macintosh ve Laserwriter ile “masaüstü yayıncılık” olanağı getirmişti.




Hiç yorum yok:

Blogger tarafından desteklenmektedir.